onsdag 27 februari 2008

Levain - en livsstil

Jag har hittat min nya livsstil. Den stavas l-e-v-a-i-n. Livsstilen kräver ganska många timmar hemma i köket och nya rutiner men rekommenderas alla som tycker om att baka. Allt följer helt enkelt ett mönster med olika ingredienser och olika resultat, men varför ändra ett vinnande grundkoncept. Så här ser en bra dag ut i mitt levain-liv:

Dag 1, kväll

Jag har en liten degklump (levain gjord av vildjäst) i kylen som jag varje kväll blandar jag med 525g vetemjöl special och 350g vatten. Jag lägger över den i en stor bunke med lock och ställer i ugnen på minsta möjliga värme (40 grader).

Levain i kylskåpet


Dag 2, morgon

Morgonrutinen är som följer; blandar ca 900g mjöl(av olika slag, mest vetemjöl special), 800g levain (ca100g blir över och stoppas i kylen) med 500-600g varmt vatten. Kör min blandare ca 8 minuter. Känner om degen är elastisk nog, häller i ca 30 g salt och oftast 20g psylliumfrön och blandar ytterligare 5 minuter. Om jag är på det humöret kan jag under den sista minuten även hälla i kokta dinkelkorn, torkad frukt och/eller nötter ca 150 av varje.

Sen låter jag degen ligga i den stor plastlåda med olja i botten i kall/varm ugn ca 30 minuter. Jag viker ihop degen i lådan, från höger till vänster och uppifrån och ner. Låter stå i ugnen igen och viker ihop. Sen får degen jäsa länge i ugnen ca 2 timmar. Då äter jag frukost och startar upp min övriga dag.
Plastlådan med jäsande deg i ugnen

Dag 2, fm
Efter två timmar tar jag upp degen i bakbordet och delar den i tre jämnstora bitar. Varje bit formas till en bulle, mjölas och läggs i en väl mjölad korg (från Saltå kvarn). In i ugnen igen för ca 45 minuter jäsning. Då hinner jag med lite förmiddagskaffe...

Dag 2, lunch
Sen det spännande och avgörande avsnittet; gräddning. Kronan på verket! Jag saknar ännu en del på önskelistan av bakattiraljer bl a ugnssten, bakspade. Men jag försöker istället med en plåt som står ugnen och är het när jag skjutsar in bröden med hjälp av en kartongbit. Under plåten står en gammal ugnspanna med vatten som förångas under gräddningen.

Min kartongbit och jäskorgarna. T.v. dinkelbröd

Jag vänder upp jäskorgarna på min kartongbit och skär ett par snitt i varje bulle. Sen gäller det att vara snabb och få in dem i ugnen innan det börjar flyta ut. Ugnen ska vara ca 300 grader lärde jag mig på Saltå kvarn, men det är tyvärr omöjligt i vår ugn som väl kanske kommer upp i 260grader. In med bröden på den varma plåten. Efter 5 minuter sänker jag temperaturen till ca 200 grader och efter ytterligare 10 minuter släpper jag ut lite ånga genom att kort öppna ugnsluckan. När totalt ca 25 minuter gått sätter jag in en termometer i brödets mitt för att veta när jag ska ta ut dem, 98 grader. Sen låter jag dem svalna på galler utan bakduk och sen är det dags för smakpanelen att göra sitt jobb, dvs smaka.


Valnöt- och tranbärsbröd

Dag 2, eftermiddag

Jag börjar fundera över om jag hinner baka imorgon. Kanske svårt att hinna med?!


Dag 2, kväll
Jag tänker på min lilla degbit i kylen och tänker att det vore väl synd om jag inte skulle kunna baka imorgon om jag nu är sugen. Det är helt enkelt säkrast att jag börjar om igen. För vad skulle man göra om man inte kunde baka. Levain är livet!

Dinkelbröd med hela korn

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är så underbart att följa brödbak. Dina limpor ser fantastiska ut!
Själv kör jag fortfarande på surdeg, men ska snart ge mig på levain.
Tack för en inspirerande blogg.

Trevlig helg,
Rebecca.

Anna sa...

Hej Rebecca!
Kul att vara inspiratör! Jag började med surdeg, men tyckte att det var svårt. Levain känns för mig som lättare att lyckas med. Hoppas du också blir fast i det fantastiska levain-träsket. Skriv gärna hur det går för dig! Lycka till!
Mvh/Anna

Anonym sa...

Hej!
Om levain känns lättare kanske jag ska ge mig på det.
Jag bakar så fort jag hinner, minst 3 gånger i veckan. Fast jag är nog lite knäpp, för jag kan verkligen inte hålla mig till andras recept utan måste skapa egna. Jag använder oftast Jan Hedhs som riktlinjer, men skapar sedan egna. Det gäller ju att tänka till när det gäller proteinhalt, vattenmängd osv. Ibland blir det mer lyckat, ibland mindre. Men det är roligt att skapa eget.

Hoppas du haft en trevlig helg!

Anna sa...

Hej! Jag är lika knäpp som du, man måste ju bara prova att göra på sitt eget sätt. Jag använder Pain de Martins recept på Stureby levain som något slags grundrecept. Det funkar bra för mig och sen är det bara att låta fantasin flöda.

Ha en trevlig söndag kväll!
/Anna

anna-lena sa...

Hej jag har misslyckats en del har använt kallt vatten och ljummet vatten men det funkar inte men för ett par år sedan jäste bröden hur fint som helst, behöver lite råd, Anna-Lena