onsdag 6 februari 2008

Nu är det dags för seriöst bakande… och dokumenterande

Idag har jag äntligen bokat in mig på bakkurs på Saltå kvarn! Redan nästa helg ska jag på riktigt lära mig att baka surdeg. Så nu är det dags att börja dokumentera mina egna framsteg och misstag efter att länge ha läst den fantastiska brödbloggen http://paindemartin.blogspot.com/.

Idag har jag börjat tillverka vildjäst på aprikoser från recept på ovan nämda blogg.
125 g torkade aprikoser
50 g honung
25 g socker(jag provade med råsocker)
250 g ljummet vatten


Det ska bli jättespännande att se vad som händer och hur resultatet på bakningen blir! Så här ser den ut idag.

Igår var det fettisdag, men först idag blev det semlebakdags enligt Riddarbageriets grundrecept som jag modifierat lite. Jag är lite fascinerad av dinkelmjöl och fruktsocker och provar därför det i det mesta just nu:
450 g vetemjöl special
300g dinkelsikt
25g jäst
120g fruktsocker
1,5 tsk salt
1 ägg
300g mjölk
20g nymalda kardemummakärnor
100g smör
Till pensling:
ägg

Låt alla ingredienser bli rumsvarma, ibland tar jag lite hjälp av mikron. Blanda allt utom salt i degblandaren och blanda på ganska låg hastighet ca 10 minuter. Blanda i salt och blanda ytterligare några minuter. Låt vila ca 45 minuter. Ta upp degen ur bunken och väg upp bullar om 60 g, ca 20 st. Runddriv dem och lägg på bakplåtsklädda plåtar och låt jäsa länge tills de är klara. Idag tog det nästan tre timmar eftersom det var så kallt i köket. Pensla med ägg.
Grädda i 230 grader ca 5 minuter eller tills de fått lite fin färg.


De här bullarna blev underbara! Vilken doft med så mycket kardemumma i degen! Dinkelmjölet gör ibland att brödet inte lyfter så mycket men när man blandar med vetemjöl special som här funkar det ändå bra. Jag var lite osäker på om fruktsockret var tillräckligt för jästen, men det verkar inte vara några problem alls.


Naturligtvis blev det semlor av bullarna som vi alla njöt av på vårt sätt; Robert och jag som de är (bilden), Jonathan utan mandelmassa och Oscar utan grädde. Summan av kardemumman; en lycklig semlemätt familj!

Imorgon ska jag baka lite surdegsbröd så nu jag plockar fram min surdeg ur kylen och matar den med 1 dl rågmjöl och 1 dl vatten. Sen får den stå i skåpet över kylen i natt. Så här ser den ut i kväll:

2 kommentarer:

Mamma sa...

Hej Anna.
Vilken fin blogg du skapat. Fina bilder och bra recept,det blir kul att följa dena bakningar. Skicka här ett bidrag
Moas nyttiga bröd.
6,5 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
2 dl rågkross
2 dl solroskärnor
1 dl linfrö
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap
1 liter filmjölk
Blanda först alla torr ingredienser, sedan det flytande. .Häll i två formar.Ugn 175 i 1,5 timma.
Lycka till
Mamma

Anna sa...

Tack för bidraget och stöd! Brödet ska jag absolut prova nästa vecka.

Anna