söndag 10 februari 2008

Äntligen lyxiga helgmornar

Nu ska jag berätta om mina bake-off-försök som visade sig vara riktigt lyckade. Jag älskar att få riktigt nybakt bröd till helgmornarna. Riktig lyx!


Jag har tidigare provat med nattjäst bröd i kylen, men det kräver mer planering och dessutom mer plats i kylen än dessa Morgonfrallor med solrosfrön.

750g vetemjöl special
60g dinkelflingor
15g krossade linfrön
25g jäst
20g salt
10g råsocker
500g kallt vatten
30g rapsolja

Blanda allt i "blandningsmaskinen" och kör på låg hastighet i ca 10 minuter. Blanda därefter även ner...

30g rostade solrosfrön
75g kokt hel dinkel

...och blanda ytterligare 5 minuter på låg hastighet. Låt därefter jäsa på varm plats ca 2,5-3 timmar i bunken. Ta ut degen på bakbordet och dela i ca 65g bitar, ca 20 st. Runddriv och forma bullar och låt jäsa ytterligare 3 timmar på bakplåtsklädd plåt. Så långt ett ganska normalt bak, eller hur?


Nu kommer höjdpunkten; placera försiktigt hela plåten i frysen.Efter någon timme kan man packa om bullarna i påsar. Sedan får de vänta i frysen till första bästa helgmorgon för gräddning.


Vid gräddning tas önskat antal bullar ur frysen till en bakplåtsklädd plåt. Sätt ugnen på 250grader och när den är varm är det dags för 10 minuters gräddning. Bullarna "jäser" inte mer i ugnen och blir något ljusare på ytan än om de varit rumsvarma, men smaken är fantastisk.

Dessa frallor rekommenderas varmt, även på vardagar!

Min kära smakpanel har nu tyckt till om Fikon- och nötbrödet samt Morgonfrallorna och här kommer resultatet;
Fikon- och nötbrödet - bra smak, E: mer frukt t.ex aprikoser och katrinplommon samt valnötter/mandel istället för hasselnötter, R: lagom med frukt och nötter
Morgonfrallorna - 10 av 10 poäng, inga övriga kommentarer

Hoppas min dunderförkylning börjar släppa snart så jag orkar baka igen. Jag ligger liksom efter...

Inga kommentarer: