onsdag 20 februari 2008

Nya brödupplevelser

Nu har det varit tyst länge nog på denna sida! Jag har nog funderat för mycket på alla nya brödupplevelser den sista veckan. Om jag detaljerat ska presentera vad jag gjort går hela min dag åt så jag sammanfattar med lite bilder och noteringar.

Jag har längtat efter kardemummabullar! Jag provade att byta ut fettet i degen mot kesella, tog bort mjölken och tillsatte vatten; 3/4 av orginalreceptets mjölkmängd. I fyllningen hade jag dock rejält med smör och massor med kardemumma. I övrig samma som vanligt bullrecept. De blev lite segare och lite lite syrliga (av kesellan), men dessa bullar är nog min nya kaffebrödsfavorit. Fantastiskt goda!!!

En annan dröm jag haft är att baka tunnbröd. Jag ser framför mig bakstugorna i Dalarna, Gästriksland mm. med den stora bakugnen och receptkunskapen som går i arv. Tyvärr har jag inte fått något sånt recept i arv så jag läste mig till ett på Kungsörnens kornmjölspaket. Mycket enklare än jag trodde och stora härliga mjuka kakor som resultat. Detta ska jag absolut göra igen!

Vi åt dem direkt som tortillabröd där vi rullade in dragonkryddad stekt köttfärs, riven ost, vitlökssås, grönsaker mm. Det vart rejäla rullar och kanske ska man göra tunnbröden lite tunnare nästa gång. En vän som jag delade med mig till delade bröden i fyra delar, bredde på getost, gratinerade och hällde på honung. Stort jubel från gästerna! Många användningsområden alltså förutom att äta dem varma med smör och ost...


Surdeg har jag också bakat. Jag har provat levain enligt alla konstens regler. Jag gillar kokt dinkel så jag tillsatte det och även linfrön till Martin de Pain:s utmärkta Stureby levain. Det blev fyra rejäla limpor. Det känns som något hände med mitt matbördsbakande iochmed detta bröd. Jag är riktigt nöjd med detta bröd, inga men. Lagom surt, riktigt luftigt, god skorpa. Smakpanelen jublar också! Nu fick jag ännu mer energi att baka, om det nu är möjligt!



Sist men inte minst; jag har varit på surdegsbakkurs på Saltå kvarn! Det om något gav energi! Vi, ett gäng på 12 bakglada männsiskor, bakade och lyssnade och smakade i två dagar med bagarmästare Manfred. Kanske lite frustrerande att inte komma hem med ett vattentätt grundrecept på surdegsbröd, men desto bättre att kunna smaka, lukta, känna och lyssna mig till en riktig surdeg. Mina bröd kommer bara att bli bättre och bättre. Nu gäller det att baka och baka så att alla nya kunskaper och känslor sätter sig i huvudet. Sen ska jag gå fortsättningskursen. Jag kan knappt vänta...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kära syster!

Jag är bara så full av beundran! Va du e duktig! Längtar tills vi ses, så jag kan få provsmaka dina alster! Du vet, fika, fika och så fika lite till! ;)

Love U!

Puss och kram

Anonym sa...

Hej!!

Kul sida du har... hittade den hos min favorit- pain de martin!
Jag kommer att fortsätta läsa dina bakäventyr! Skriv ner dina recept!

Mvh Anna

Anna sa...

Tack för all uppmuntran! Ja, bakande är verkligen ett äventyr utöver det vanliga...

/Anna