söndag 2 mars 2008

Frukt- och nötbrödslycka


Jag blir lycklig av frukt- och nötbröd! Känslan av den hårda skorpan, det lite sega inkråmet med hårda nötbitar och mjuka fruktbitar. Smaken av söta frukter, knäckiga nötter och den underbara surdegsbrödsmaken. Det kan inte bli bättre! Och detta har jag gjort själv... Till och med jag börjar bli nöjd med mitt resultat.

Det finns oanade kombinationer på detta favoritbröd. Följande har jag hittills provat och gillat:
- Tranbär och valnötter (min favorit)
- Fikon och hasselnötter
- Katrinplommon och rostade pumpafrön
- Aprikoser och valnötter
- Aprikoser, russin och valnötter

Som grund har jag levaindegen jag beskrivit tidigare. Ibland blandar jag i lite dinkelmjöl, kornmjöl, grahamsmjöl eller rågmjöl (ca 100g).

Tranbärs- och valnötsbröd

Jag har även hittat en ny favorit i denna genre. I senaste numret av tidningen "Mat och vänner" finns ett bröd med valnötter, aprikoser och russin. Jag modifierade detta recept efter min smak och gjorde här:


Bröd med valnötter, aprikoser och russin

BRÖD MED VALNÖTTER, APRIKOSER OCH RUSSIN

2 timmar före bakning:
1 msk rågsurdegs start
50g rågmjöl
100g varmt vatten
Blandas, plastas in och ställs varmt t.ex. ljummen ugn. Bakterierna väcks och börjar snart bubbla lite.

Blötläggningsdags!
200g russin
100g aprikoser
Läggs i blöt ca 10-20 minuter. Häll sedan av vattnet och pressa gärna ur ytterligare lite vatten för att degen inte ska bli för blöt.


Russin och aprikoser



Bakningsdags!
Rågsurdegen från ovan blandas i köksmaskinen med:

400g varmt vatten
80g honung
10g jäst
100g grahamsmjöl
100g rågmjöl
600g vatemjöl special
30g rumsvarmt smör

Blandas på låg hastighet i ca 8 min. Tillsätt 20 g salt och blanda något snabbare i maskinen ett par minuter. Tillsätt den blötlagda frukten och 100g valnötter. Blanda lite i maskinen om det går annars ta upp degen på bänlken och knåda in frukten. Dela i tre delar och forma tre bullar. Mjöla korgar ordentligt och låt degen jäsa i dem i ca 1 timme. Därefter får de jäsa i kylskåpet ca 12 timmar.

Därefter är det dags för gräddning. Degen kan stå i rumstemperatur medan ugnen blir varm, 275 grader. Glöm inte ugnspannan med ca 5 dl vatten i botten på ugnen samt plåten som ska bli ordenligt varm i ugnen innan gräddning! Snitta bröden om du vill och skjutsa in i ugnen. Efter 5 minuter sänk temperaturen till 200 grader. När ytterligare 10 minuter gått släpps lite ånga ut. Ta ut bröden när de har en innertemperatur på 98 grader. Låt dem svalna på galler.


Bröd med valnötter, aprikos och russin
Sen är det bara att frossa i tunna skivor, igen och igen och igen!!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vad goda dina bröd ser ut! Förra veckan bakade jag surdegsbröd för första gången i mitt liv och det blev riktigt lyckat! Jag hade endast grovt rågmjöl i mitt bröd. Nästa gång tänkte jag smaksätta det med frukt, bär, nötter, kokt dinkel/ nakenhavre. Jag testar kanske någon av dina smaksättningar, de verkar smaskiga! Du skriver att valnötter ihop med tranbär är din favorit så det borde jag nog testa. Använder du torkade tranbär eller frysta? Jag har köpt ett paket frysta tranbär, jag tänkte tina upp dem innan jag blandar i dem i degen.
Tack för en fin och inspirerande blogg!

Frida sa...

Vackra bröd du har bakat! Härligt med en brödblogg. Det ska bli intressant och se vad du hittar på härnäst.

Anna sa...

Jessica: Lycka till med fortsatta surdegsbak, visst är det spännande?! Jag har använt torkade tranbär, men går säkert utmärkt att använda frysta. Kanske har du redan bakat?! Skriv gärna hur det gick!

Fru B: Tack för uppmuntrande ord!

Mvh/Anna

Anonym sa...

Tack så mycket!

Jag testade att ha i en del av mina frysta tranbär i degen och det blev mycket lyckat.

Surdeg är väldigt spännande. Jag tycker det är lite fascinerande att baka ett bröd utan jäst/bakpulver/bikarbonat eller dylikt.

Anonym sa...

Jättehärlig sida du har :). Jag älskar själv att baka och speciellt att få sätta tänderna i ett nybakat frukt- och nötbröd! Få saker klår detta, haha. Har själv en sida som jag fyller med sådant jag tycker om. Roligt att ha hittat till din! Hälsningar Anna (www.frokenanna.snabber.se)

Anonym sa...

Hej! Härlig blogg du har, du är mycket kreativ och inspirerande! Jag skulle vilja lära mej att baka surdegsbröd. Och blev sugen på ditt bröd med valnötter, russin och aprikoser. Men jag förstår inte riktigt hur du menar och jag vågar inte göra nåt misstag, för då tappar jag antagligen lusten att baka. Hoppas hellre på svar ifrån dej. Det gäller " 2 timmar före bakning: 1 msk rågsurdegs start". Är det mjölet och vattnet som är surdegs-starten? Eller har du en annan redan färdigjäst surdegs-start som du avser? Hälsningar Ewa