torsdag 7 februari 2008

Dags för storbak!

En hel dag med bara bakning! Underbart! Först rågsurdeg!
Jag hjälper gärna surdegen med lite jäst innan jag lärt mig helt. Idag hade jag bara torrjäst hemma. Jag provade därför att blanda jästen med lite varmt vatten och mjöl till pannkakssmets-konsistens. Sen får den stå en stund tills det börjar bubbla och därefter blandas med övriga ingredienser.


Fikon- och nötbröd
5g torrgäst
50g vatten, ca 45 grader
1 msk dinkelsikt

200g rågsurdeg
500g vetemjöl special
400g dinkelsikt
500g vatten, ljummet
20g salt

250 torkade fikon
250g blandade nötter (hasselnötter, mandel, valnötter)

- Blanda torrjästen, vatten, mjöl enligt ovan.

- Tillsätt övriga ingredienser utom salt, fikon och nötter när jästen börjar bubbla.

- Blanda på låg hastighet ca 5 minuter.

- Låt degen vila ca 20 minuter. Degen blir tydligen smidigare om den får vila efter första bearbetningen och sedan arbetas igen och det har hittills funkat för mig.

- Under tiden blötlägg fikonen i hett vatten ca 15 minuter och klipp dem sedan i mindre bitar.

Idag blandade jag sedan i salt, fikonen och nötter. När jag sedan ville arbeta degen en stund till gick förmodligen vätskan ur fikonen och degen blev lös igen. Jag borde ha arbetat degen ett par minuter utan tillsatser och sedan bara rört runt nötter, fikon och salt.

- Därefter jäsning ca.3 timmar i degbunken i skåpet över kylen.

- Formade två runda bröd och låt jäsa ytterligare 3 timmar. Bröden jäste jättefint och blev mer än dubbelt så stora. Men när jag skulle snitta brödet och sedan flytta över till den varma plåten i ugnen sjönk de ihop en aning.

- Grädda först i 260grader med isbitar i en skål i botten av ugnen ca 10 minuter.

- Sedan ytterligare ca 15 minuter utan isen och i ca 230 grader tills innertemperaturen är 98 grader.

- Bröden fick kallna på galler utan bakduk för att skorpan ska hålla sig hård.




Bröden doftar underbart tycker både jag och barnen, som undrar om man inte borde äta upp brödet med en gång. Ännu lite svårt för två- och fyraåringar att förstå detta med att bröd svalnar och mognar. Men jag har gott hopp om att ändå kunna inspirera dem att bli bagare så småningom…

Det blev mer bakning idag. Jag har äntligen provat att göra eget ”bake-off”-bröd med spännande resultat. Jag ser fram emot nybakade frallor till helgfrukostarna. Jag berättar mer om det en annan dag.

Inga kommentarer: