torsdag 25 september 2008

Svampbröd och massa annat bakande

Tiden går fort när man har roligt, heter det ju och det stämmer verkligen nu. Redan torsdag och imorgon kväll bär det av mot sydligare breddgrader. Tänk vad vi hunnit med denna vecka!


Onsdagens brödbak



I går bakade vi lite olika bröd i vår bak-atelje. Jag provade ett svampbröd jag funderat på hela veckan som blev riktigt bra. Något att jobba vidare på!



Annas svampbröd

Annas svampbröd
(2 bröd a ca 850g)
25g jäst (kan minskas vid längre jäsning i kylskåp)
6 dl vatten (ljummet)
0,5dl olivolja
16dl vetemjöl
2 små lökar(finhackade, smörfrästa)
20g torkad svamp (blötlagd, hackad, smörfräst)
2 potatisar (malda eller pressade)
2,5 tsk salt



Örtkryddor
Flingsalt

Lös jästen i vatten och olja. Rör ner svamp, lök och potatis. Arbeta in salt och mjöl tills degen är smidig. Lägg i bunke (ev med olja i) och låt jäsa i 1-2 timme i kylen. Forma två runda bröd, pensla med vatten och strö över kryddor och salt. Låt jäsa på plåt eller i korg ca 1 timme i rumstemperatur. Grädda 10 minuter i 250grader och därefter ca 20 minuter i 200grader. OBS! Vi bakade av brödet i vedeldad stenugn. Underbart!



Idag har vi haft konditori-lektion och bakat både Sachertårta, Pariservåfflor och wienerbröd.Verkligen kul och lärorikt! Tänk att vi kunde få till alla dessa vackra bakverk. Ja, kanske ska man göra lite sånt i sitt bageri i alla fall...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anna, vilken fin blogg med vackra bilder, jag måste läsa den riktigt noga senare. Idag har jag sprungit med min lillebror och sedan plockat trattkantareller, tänkte de skulle funka till svampbrödet. ha det så bra, jag kommer att kolla din blogg efter framsteg i torpet.

Tack för i fredags och stor kram
Petra

Froding sa...

Kul att följa dina framsteg. Håller tummarna och hoppas folk fattar vad de blir erbjudna!!

Pernilla, Lyst - Slow Living Fashion sa...

Hej!
Vilken underbar blogg och så trevligt att se att du brinner för ditt bröd! Jag tycker också om att baka och laga mat, men inte i din klass :)
Jag kommer åter och lusläser.
Pernilla

Raggmunk sa...

Smakar & Doftar det lika gott som det ser ut ?

Anonym sa...

Vilken rolig idé med svambröd. Det ska jag testa någon gång! Måste bara ut och plocka svamp, och sedan torkad den.. Eller så går jag till hötorget. Jag går till Hötorget. :)